• 4,6198

  • 3,9810

  • 3,9869

  • 163,9971

  • inchisAcțiunile în vederea încetării, limitării ori înlăturării efectelor practicilor ilicite constând în încălcarea de către instituțiile bancare a dispozițiilor Legii nr.193/2000 și ale Legii nr.363/2007 (pe scurt: acțiunile în încetare) mai au de așteptat. Nu se știe cât, pentru că depinde de momentul în care va exista o decizie definitivă în procesele pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le-a deschis contra băncilor în justiție, în urma unor procese-verbale de constatare a unor clauze și practici abuzive. Numai că aceste procese sunt amânate de bancheri prin ridicarea de excepții de neconstituționalitate cu privire la anumite articole modificate în ultimii ani. Iar Curtea Constituțională (CCR) încă nu a judecat aceste excepții.

    După ce CCR va decide, și dacă va decide că articolele respective nu încalcă legea fundamentală, se va continua judecarea acestor dosare dintre ANPC și bănci. Iar aceste procese sunt abia în primă instanță, ceea ce poate face ca o decizie definitivă și irevocabilă să mai întârzie multe luni sau, poate, chiar ani.

    anpc (1)Consumatorii au demarat o acțiune concertată prin care să convingă ANPC să treacă la aceste acțiuni în încetare contra băncilor după ce șeful instituției, Marius Dunca, a declarat că și-ar dori să suspende activitatea de creditare pentru băncile care-și ignoră și abuzează consumatorii. Ulterior, președintele ANPC a declarat că legea nu-i permite să facă acest lucru.

    Clienții, mai ales cei cu credite în franci elvețieni, afectați grav de aprecierea masivă a CHF din ianuarie, au trimis sute de reclamații către Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC-România), prin care au cerut intervenția ONG-ului pe lângă bănci pentru încetarea practicilor ilicite. APC a trimis băncilor reclamate adresele dorite de consumatori, dar băncile au refuzat să elimine practicile abuzive, conform documentelor ONG-ului.

    Sigla_APC_25_aniÎn urma acestui refuz, APC România a sesizat ANPC cu privire la practicile ilicite ale comercianților. ANPC a comunicat faptul că înlăturarea efectelor practicilor ilicite și sancțiunile pot fi dispuse doar în măsura și în limitele permise de actele normative prevăzute în anexa HG nr.1553/2004. 

    ANPC a mai comunicat APC că „începând cu data de 1.10.2013, data intrării în vigoare a modificărilor Legii nr.193/2000, legiuitorul a stabilit faptul că instanța sesizată de către ANPC este cea care dispune și obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune, prin eliminarea clauzelor abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale și că soluția pronunțată de instanța de judecată este în măsură să conducă la afectarea, în sens pozitiv, a situației contractuale a tuturor consumatorilor inclusiv ale acelora care au înregistrat o petiție la APC România sau s-au adresat în nume propriu ANPC”.

    Marius DuncaDintre procesele deschise de ANPC contra băncile în ale căror contracte s-au descoperit clauze abuzive, două au fost finalizate cu sentință în primă instanță, cel contra OTP Bank cu o victorie a ANPC, iar cel contra Credit Europe Ipotecar IFN cu o înfrângere.

    Consumatorii, dar și unii dintre avocații care-i reprezintă în procesele cu băncile, susțin că ANPC ar putea demara aceste acțiuni în încetare și fără sentințele din procesele de la Tribunal, idee respinsă de șefii Autorității. Între timp, consumatorii acuză părțile implicate în acest proces de lipsă de transparență.

    Mai jos, răspunsul APC România către un consumator reclamant:

    „Bună ziua,

    Urmare a sesizării dumneavoastră prin care ne solicitaţi aplicarea procedurii de încetare de către BANC POST SA a practicii ilicite în domeniul protecţiei consumatorilor reglementată de HG nr.1553/2004, vă comunicăm următoarele:

    La data de 1.09.2015 APC România a solicitat BANC POST SA, cu referire la reclamaţia dumneavoastră şi a tuturor celorlalți consumatori reclamanți, încetarea practicii ilicite privind încălcarea unor prevederi ale Legii nr.193/2000 și ale Legii nr. 363/2007, solicitările APC România fiind întemeiate pe prevederile HG 1553/2004.

    Având în vedere că instituția bancară notificată nu s-a conformat solicitărilor privind încetarea practicilor ilicite, văzând și dispozițiile art. 6 alin. (3) din HG nr. 1553/2004, APC România a solicitat Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor ca, în temeiul dispozițiilor art.3 din HG 1553/2004, să ia măsurile care se impun în vederea încetării, limitării ori înlăturării efectelor practicilor ilicite constând în încălcarea de către instituția bancară reclamată a dispozițiilor Legii nr.193/2000 și ale Legii nr.363/2007, date fiind hotărârile judecătorești definitive și irevocabile cu privire la constatarea și eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit.

    La data de 14.10.2015 Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ne-a transmis adresa cu nr.2490/12.10.2015 prin care ne-a comunicat faptul că înlăturarea efectelor practicilor ilicite și sancțiunile pot fi dispuse doar în măsura și în limitele permise de actele normative prevăzute în anexa HG nr.1553/2004.

    Totodată, ANPC arata că, în conformitate cu prevederile art.3 alin.(3) din HG nr.1553/2004, este abilitată să ia măsurile prevăzute de Legea nr 193/2000, respectiv să aplice corect art.12 din Legea nr. 193/2000, rolul său fiind acela de a sesiza instanțele de judecată atunci când constată utilizarea unor contracte de adeziune care conțin clauze abuzive și de a solicita modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.

    În continuare, ANPC arată că începând cu data de 1.10.2013, data intrării în vigoare a modificărilor Legii nr.193/2000, legiuitorul a stabilit faptul că instanța sesizată de către ANPC este cea care dispune și obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune, prin eliminarea clauzelor abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale și că soluția pronunțată de instanța de judecată este în măsură să conducă la afectarea, în sens pozitiv, a situației contractuale a tuturor consumatorilor inclusiv ale acelora care au înregistrat o petiție la APC România sau s-au adresat în nume propriu ANPC.

    În acest context, ANPC ne-a comunicat faptul că pentru asigurarea unei practici unitare, dar și pentru implementarea în mod corect a deciziilor instanțelor de judecată, a inițiat începând cu anul 2013, odată cu modificarea Legii nr.193/2000, mai multe procese colective care la momentul de față se află pe rolul instanțelor de judecată.

    Astfel, ANPC a arătat că în cazul operatorului financiar bancar Banc Post SA s-a inițiat un proces colectiv prin încheierea unui document de control, prin care s-a sesizat instanța de judecată competentă asupra clauzei prin care variația dobânzii era limitată, atât în sens crescător, cât și în sens descrescător în contractele de credit aliniate la prevederile OUG nr.50/2010, document de control care face obiectul dosarului cu nr.16301/3/2015 (prin renumerotarea dosarului vechi nr.33994/3/2014) aflat pe rolul Curții de Apel București în vederea soluționării conflictului de competență.

    De asemenea, în decursul anului 2014 ANPC a inițiat un proces colectiv, încheind un alt act de control care a stat la baza sesizării instanței privind aspecte ce trebuie analizate în contextul unor clauze contractuale referitoare la modul de calcul al dobânzii.

    Mai mult decât atât, ANPC arată că prin Decizia Comisarului Șef al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea București Ilfov s-a dispus interzicerea practicilor comerciale incorecte prin instituirea procedurilor legale pentru un numar de 395 de contracte de credit similare, active în portofoliul operatorului financiar bancar. Pentru consumatorii menționați în procesul verbal banca a procedat la recalcularea sumelor și restituirea acestora prin diminuarea soldului curent, urmând ca pentru restul consumatorilor (cei care au aceeași clauză în contract) banca să procedeze la instituirea procedurilor legale asftel cum s-a dispus prin decizie.

    De asemenea, Comisarul Șef al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea București Ilfov a dispus, la sesizarea altui consumator, emiterea unei alte Decizii prin care s-a dispus interzicerea practicilor comerciale incorecte prin instituirea procedurilor legale pentru alte 168 de contracte de credit similare și active în portofoliul băncii.

    În concluzie, ANPC susține că prin Deciziile Comisarului Șef al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea București Ilfov sunt apărate interesele colective ale consumatorilor și că nu mai este necesară emiterea unui nou ordin în conformitate cu prevederile HG 1553/2004. Pe de altă parte, ANPC arată că în prezent nu s-ar putea dispune emiterea unei decizii de încetare a practicii ilicite în conformitate cu HG 1553/2004, întrucât pentru niciunul dintre dosarele supuse judecății nu s-au emis hotărâri definitive și irevocabile și că doar atunci când instanțele de fond și de control judiciar vor stabili că documentele de control ale ANPC sunt corecte și valide, hotărârile judecătorești vor produce efecte erga omnes.

    Cu stimă,

    Echipa APC România”

    Răspunsul APC România către un consumator care a solicitat adresa primită de la ANPC:

    „Bună ziua,

    Pe această cale vă confirmăm primirea solicitării dumneavoastră, aceasta fiind înregistrată sub numărul 572/21.10.2015.

    Totodată, vă informăm că APC România nu poate da curs solicitării dumneavoastră de a vă pune la dispoziție adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor cu nr. 2490/12.10.2015, întrucât documentul solicitat nu se încadrează în categoria informațiilor de interes public pe care APC România să le poată furniza publicului, cu atât mai mult cu cât documentul solicitat nu este emis de APC România. De altfel, documentul solicitat face referire la fiecare dintre instituțiile bancare pentru care s-a solicitat aplicarea HG nr.1553/2004, nu numai la instituția bancară reclamată de dumneavoastră, precum și la consumatori în mod individual, astfel că adresa nu poate fi transmisă altor consumatori petenți care nu au legătură cu instituția bancară reclamată sau cu persoana consumatorului reclamant din considerente care țin de protecția datelor cu caracter personal.

    În final, dorim să vă asigurăm că răspunsul pe care APC România l-a transmis către consumatorii petenți este în conformitate cu răspunsul și punctul de vedere al ANPC referitor la solicitarea APC România de aplicare a HG nr.1553/2004 pentru fiecare instituție bancară în parte.

    Cu stimă,

    Echipa APC România”

    Citește și:

    Scrisoare deschisă, extrem de dură, către șeful ANPC: De ce evitați să sancționați BĂNCILE?

    Dunca, ANPC: Legea nu permite suspendarea activității băncilor. De ce se ceartă debitorii în CHF cu ANPC

    Debitorii în CHF, deciși să dea în judecată ANPC dacă nu declanșează acțiunile în încetare

    Dunca, ANPC: OTP Bank refuză să colaboreze. ANPC nu declanșează acțiuni în anulare contra băncilor cu care se află în proces

    Acțiunea în încetare contra OTP Bank intră în linie dreaptă

    APC România a trimis adrese de încetare a practicilor ilicite către 7 bănci comerciale

    E OFICIAL. Acțiunea ANPC contra OTP Bank, admisă de Tribunalul București. Clauza de dobândă, ABUZIVĂ. Va fi eliminată din TOATE contractele

    ANPC va face recurs, după ce a PIERDUT procesul cu Credit Europe Bank IFN

    Piperea anunță acțiuni în încetare contra băncilor și Volkswagen

    Acest articol este proprietatea Pagina de Bănci și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

    Related Posts

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Scroll to top