• 4,6599

  • 3,8182

  • 3,9533

  • 163,5981

  • banci
    Criza francului elveţian ca şi problema clauzelor abuzive reclamate în ultimii ani de clienţi pun sub semnul întrebării echitatea relaţiilor comerciale dintre bancă şi client.

    Se pune întrebarea tot mai acut dacă sloganul Ai semnat, plăteşte poate fi un principiu valabil în orice condiţii, oricât de inechitabile, dacă totuşi convenim că trăim într-o lume civilizată.

    Băncile şi clienţii bancari sunt parteneri de afaceri care interacţionează invariabil.

    Clientul vrea finanţare din partea băncii pentru a putea achiziţiona bunuri pentru care nu are destule lichidităţi în timp ce banca prestează o activitatea comercială în urma căreia urmăreşte profitul.

    Lipsa unor reglementări clare în segmentul bancar, comparabile cu cele din domeniul protecţiei consumatorilor, a făcut ca băncile să deţină tot timpul o poziţie privilegiată în raport cu clientul.

    Până la apariţia proceselor pe clauze abuzive şi a verdictelor favorabile, acesta nu avea nici un atuu de partea sa în relaţia cu banca.

    Băncile au toată logistica necesară : susţinerea autorităţilor care se împrumută săptămânal de la ele pentru deficitul bugetar şi plata datoriei publice, reglementări favorabile din partea BNR, contracte ready-made, redactate de departamentele juridice, departamente de analiză de risc, conexiuni la sistemul internaţional prin intermediul băncilor-mamă.

    Prin comparaţie, clientul bancar este doar un individ, un consumator de bună-credinţă, care nu urmăreşte profitul ci achiziţionarea unui produs, creditul, sau accesarea unor servicii bancare cum ar fi posesia unui cont bancar sau a unui card.

    În aceste condiţii inegalitatea dintre cele două părţi devine evidentă iar argumentele băncilor în chestiunea creditelor în franci sau a clauzelor abuzive nu ţin, nu au consistenţă. Contractul este esenţial, este adevărat dar numai atunci când este încheiat în condiţii de echitate şi onestitate din partea ambelor părţi şi când există reglementări clare care protejează consumatorul de bună-credinţă faţă de un vânzător profesionist.

    Paginadebănci va dezvolta acest subiect al inechităţii relaţiei bancă-client. Va urma.

    Acest articol este proprietatea Pagina de Bănci și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

    Related Posts

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Scroll to top