• 4,6618

  • 3,8861

  • 3,8986

  • 164,0125

  • aursfO singură bancă ce are clienți cu credite în franci elvețieni – Raiffeisen – s-a întâlnit până acum cu reprezentanții Asociației Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), iar alte două – Piraeus și Credit Europe – și-au exprimat intenția fermă de a participa la astfel de întrevederi. Alte trei – Banca Românească, Bancpost și OTP – au refuzat invitația sau nu au răspuns mesajelor asociației. În ceea ce privește Volksbank, cea de-a șaptea bancă ce a dat credite în CHF, care a amânat discuțiile până la încheierea preluării de către Banca Transilvania, oferta noilor proprietari este deja cunoscută.

    Comunicatul AURSF, mai jos:

    „Asa cum v-am promis, vă informăm în legătură cu modul în care decurge demersul declanșat oficial în data de 17 martie a.c., prin demararea procesului de înscriere în aplicația AURSF pusă special la dispoziție în acest scop și prin transmiterea de invitații către șapte bănci comerciale care au acordat credite în CHF (Volksbank, Raiffeisen Bank, OTP Bank, Credit Europe Bank, Bancpost, Piraeus Bank si Banca Românească).

    În dimineața zilei de 18 martie am organizat o conferință de presă la sediul ANPC, în prezenta președintelui Autorității, anunțând public demersul demarat cu o zi înainte. În cadrul evenimentului, președintele ANPC și-a anunțat totala disponibilitate de a sprijini demersul, inclusiv prin asumarea pentru ANPC a unui rol de mediator al negocierilor.

    În paralel, având în vedere că în după-amiaza zilei de 18 martie a fost publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP) proiectul Programului guvernamental de protecţie a populaţiei împotriva riscului de depreciere semnificativă a monedei naționale asociat expunerii la credite în valută, am făcut o cerere de dezbatere publică a proiectului către MFP și am emis un comunicat de presă.

    Întâlnirea cu echipa Ministerului Finanțelor Publice, condusă de ministrul secretar de stat Enache Jiru a avut loc în data de 24 martie, la sediul MFP. În cadrul întâlnirii, am exprimat poziția noastră în legătură cu proiectul guvernamental și am făcut o trecere în revistă a propunerilor noastre. S-a convenit să transmitem și în scris propunerile de modificare a proiectului, însoțite de motivația acestora, ceea ce am și făcut, câteva zile mai târziu.

    Tot în data de 24 martie am avut o întâlnire cu șeful reprezentanței FMI de la București, căruia i-am expus viziunea noastră asupra modului în care au fost acordate creditele în CHF, asupra necesității de împărțire echitabilă a poverii între creditori și debitori și asupra demersului inițiat în comun de AURSF și de Grupul Clienților cu Credite in CHF. A fost abordată și problema clauzelor abuzive din contractele de credit și am discutat și despre viziunea noastră privind necesitatea elaborării unei legi a falimentului personal echilibrate, care să țină cont de necesitatea protejării debitorilor ajunși în dificultate financiară.

    În paralel cu toate aceste demersuri, ne-am concentrat pe organizarea cât mai eficientă a procesului de înregistrare a celor care au parcurs toți pașii pentru a participa la procesul de negociere. O echipă de suport dedicată a fost alocată special în acest scop, au fost preluate și verificate toate informațiile furnizate de cei care s-au înscris. Acolo unde au fost probleme cu datele și informațiile furnizate, s-a luat legătura telefonic si prin e-mail cu cei înscriși, pentru a li se solicita informații suplimentare, corectarea erorilor, etc. De asemenea, echipa de suport a răspuns la sute de apeluri telefonice si de emailuri, prin care s-au solicitat clarificări în legătură cu modul de funcționare al aplicației, detalii privind modul de întocmire al procurilor și orice alte informații utile consumatorilor. În plus, s-au constituit echipe de negociere, au fost purtate discuţii de pregătire a întâlnirilor cu băncile, s-a asigurat asistenţa juridică a asociaţiei prin colaborarea cu un cabinet de avocatură care să ofere suport specific în toate aspectele care ţin de pregătirea şi derularea negocierilor, etc.

    La finalul procesului de înregistrare, numărul celor care au parcurs toate etapele aferente este de 1.473. Pe bănci, numărul consumatorilor pe care îi reprezentăm se prezintă în felul următor:

    Volksbank – 320, OTP Bank – 275, Bancpost – 265, Raiffeisen Bank – 212, Banca Românească – 153, Piraeus Bank – 141, Credit Europe Bank – 107.

    În ceea ce priveşte modul în care băncile au înţeles să răspundă invitaţiei noastre de a ne întâlni pentru a identifica soluţii concrete în beneficiul ambelor părţi, am identificat două tipuri de abordări.

    Una, pe care o putem califica drept constructivă, şi care a presupus acceptarea invitaţiei noastre.

    Volksbank a fost prima care ne-a răspuns şi a salutat iniţiativa noastră de a găsi o cale de dialog între clienţi şi bănci în legătură cu împrumuturile în franci elveţieni, dar conducătorii băncii ne-au solicitat să fim de acord ca întâlnirea să aibă loc după data de 10 aprilie, când se finalizează schimbarea de acţionariat. Având în vedere oferta anunţată marți, 7 aprilie, de Banca Transilvania către clienţi, considerăm că amânarea a fost benefică, pentru că ne va permite o discuție mai eficientă cu reprezentanții Volksbank/Banca Transilvania  – analizarea concretă a ofertei, simulări, clarificarea eventualelor neclarităţi şi formularea unui punct avizat de vedere către consumatorii pe care îi reprezentăm.

    Raiffeisen Bank ne-a invitat la sediul său, având în vedere că managementul băncii nu a fost disponibil la data şi la ora propuse de noi. Scopul întâlnirii a fost acela de a purta o discuţie în cadrul căreia părţile să îşi prezinte punctele de vedere şi propriile abordări ale soluţiilor pe care le văd posibile pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă consumatorii cu credite în CHF. Întâlnirea a avut loc în după-amiaza zilei de 3 aprilie, pe durata a aproape 3 ore, în care părţile şi-au exprimat propria viziune asupra situației. Având în vedere că reprezentanții Raiffeisen Bank și-au exprimat dorinţa de a nu face, în această etapă, declaraţii publice cu privire la discuțiile purtate, înțelegem să avem o atitudine constructivă,  în beneficiul consumatorilor pe care îi reprezentăm,  atât timp cât banca va răspunde, la rândul ei, cu propuneri care să vină în întâmpinarea așteptărilor clienților care ne-au mandatat să negociem în numele lor.

    Conducerea Piraeus Bank ne-a transmis la finalul săptămânii trecute că este deschisă la discuții, dar că, din motive de program, nu poate onora invitația în ziua și la ora propuse de noi. Am transmis în cursul zilei de astăzi o scrisoare în care ne-am exprimat disponibilitatea de a ne întâlni în perioada următoare, cu precizarea că ne așteptăm ca această întâlnire să aibă loc cât mai curând, pentru că trecerea timpului nu face decât să înrăutățească situația debitorilor cu credite în CHF.

    Și reprezentanții Credit Europe Bank și-au exprimat deschiderea de a ne întâlni, solicitându-ne însă un plus de informații pentru a putea evalua modul în care o asemenea întâlnire ar putea să fie cât mai eficientă. Am transmis în cursul zilei de astăzi o scrisoare în care am oferit toate informațiile solicitate și sperăm să primim din partea băncii un răspuns pozitiv într-un termen cât mai scurt.

    Restul băncilor au dat dovadă de o atitudine neconstructivă, ca să folosim un termen politicos. Fie că nu ne-au răspuns deloc, cum a procedat din păcate Banca Românească, fie că ne-au transmis că nu consideră oportun să ne întâlnim, cel puțin în acest moment, așa cum au reacționat reprezentanții Bancpost și OTP Bank.

    Însă acest lucru nu ne descurajează. Ne putem imagina doar că  respectivele bănci nu au înțeles bine esența demersului nostru și faptul că avem un mandat direct de reprezentare, prin procură autentică, a unui număr de consumatori ai respectivelor bănci. Refuzul de a discuta pe marginea situației creditelor acestora ar semnifica în fapt un refuz de a discuta cu clienții proprii, ceea ce contravine tuturor mesajelor lansate public de reprezentanții respectivelor bănci, precum și tuturor îndemnurilor la negocieri făcute de instituțiile care reglementează activitatea bancară.

    Am trimis în cursul zilei de astăzi scrisori către cele trei bănci prin care am explicitat toate aceste aspecte și în care am furnizat un set complet de argumente, inclusiv juridice, care să îi determine pe reprezentanții băncilor respective să își schimbe abordarea.

    Dacă totuși acest lucru nu se va întâmpla, băncile vor demonstra atât o lipsă de bună-credință în raport cu proprii clienți, cât și o lipsă manifestă a responsabilității contractuale.

    În calitate de împuterniciți ai consumatorilor, vom duce și mai departe aceste dovezi concrete către toate instituțiile abilitate, care pot demara acțiuni în vederea soluționării situației în care se află zeci de mii de familii – Parlament, Ministerul Finanțelor Publice, ANPC, BNR, etc.

    Dacă și aceste instituții, împotriva evidenței, vor refuza să ia măsuri, vom iniția și alte demersuri, atât la nivel național, cât și internațional, pentru a asigura respectarea drepturilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare.”

    Acest articol este proprietatea Pagina de Bănci și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

    Related Posts

    3 Responses to Banca Românească, OTP și Bancpost nu vor să negocieze cu datornicii în CHF. O singură bancă s-a întâlnit cu AURSF

    1. […] Banca Românească, OTP și Bancpost nu vor să negocieze cu datornicii în CHF. O singură bancă s… […]

    2. […] de Servicii Financiare (AURSF) și conducerile băncilor ajunseseră într-un impas, după ce mai multe bănci au refuzat să meargă la negocierile colective, iar în presă au apărut răspunsuri oficiale ale unor bănci că nu sunt de acord cu conversia […]

    3. […] Banca Românească, OTP și Bancpost nu vor să negocieze cu datornicii în CHF. O singură bancă s… […]

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Scroll to top