• 4,5680

  • 3,9617

  • 4,1544

  • 157,9213

  • AnamariaDeciziile favorabile clienților băncilor în procesele cu acestea nu mai sunt de mult o noutate, iar ele au făcut ca tot mai mulți români să apeleze la instanțele de judecată pentru a li se face dreptate. Ce face diferența între succes și eșec într-un astfel de proces, am încercat să aflăm de la unul dintre protagoniștii ”bătăliei”, avocata Anamaria Stan, președintele Asociației de Consiliere a Clienților Bancari și Asiguraților din România și autoarea unei premiere judiciare recente: anularea tuturor costurilor unui credit, inclusiv a dobânzilor.

     

    – Ati obtinut recent constatarea nulitatii unui credit bancar de catre instanta si eliminarea tuturor costurilor din contract. Care au fost motivele pentru care s-a ajuns la o decizie atat de drastica? Ce era intr-atat de abuziv la acel contract?

    R: Banca nu a mentionat in contract costul total al creditului, adica DAE, cum variaza acest cost pe perioada contractuala.

    – Bancile au avut mereu contracte si practici asemanatoare. Ce sanse au ceilalti clienti ai bancii respective, respectiv clientii celorlalte banci, sa obtina acelasi lucru?

    R: Contractele de credit sunt diferite, dar clauzele abuzive sunt identice in toate contractele. Bancile din Romania anterior intrarii in vigoare a OUG 50/2010 au incercat sa imbrace in obscuritate costurile contractului de credit si modalitatea in care aceste costuri variaza pe intreaga perioada contractuala. Trebuie verificat in fiecare contract daca este respectata legea aplicabila raportat la tipul de credit.

    – Ce se intampla in cazul constatarii nulitatii unui contract de credit, daca clientul nu are bani pentru rambursare anticipata?

    R: Partile sunt repuse in situatia anterioara, clientul trebuie sa restituie doar suma imprumutata fara nici un alt cost (dobanda sau comisioane, etc). Tot ce a platit clientul in plus fata de valoarea imprumutata, i se restituie. Aceasta sanctiune a nulitatii de drept este specifica contractelor de credit pana in 20.000 euro. Din practica ultimilor 4 ani, toti clientii care au semnat un astfel de contract de credit au platit la banca peste suma imprumutata, astfel ca ei sunt cei care au de recuperat banii platiti in plus si creditul se inchide in baza hotararii, la finalizarea favorabila si definitiva a dosarului. Astfel nu este cazul unei rambursari anticipate din partea clientului, pentru ca oricum acesta a achitat deja creditul si are de recuperat banii platiti in plus.

    – In cazul creditelor in CHF sau euro ar putea fi mai multi bani de dat in felul acesta decat cu ratele actuale, din cauza cresterii cursului valutar.

    R: Banii achitati in plus fata de valoarea creditului se restituie clientului in baza hotararii, in moneda in care au fost achitati.

    – Multi clienti au ajuns sa fie executati silit sau cu creditele vandute catre recuperatori pentru datorii mai mici decat banii platiti in mod abuziv. Mai au vreo sansa sa isi recupereze banii platiti in plus sau sa ajunga din nou cu creditul la zi prin intermediul instantei? Ce abordare ar trebui sa aiba in acest caz?

    R: Da, au sanse daca se adreseaza instantei de judecata. Nu exista o formula magica, sau o abordare unica, ea trebuie adaptata in functie de tipul de credit, de clauzele sale si de legislatia speciala aplicabila.

    – Pornind de la hotararea CJUE in cazul Kasler vs. OTP, Parlamentul maghiar a adoptat o lege prin care cere plata ratelor la cursul Bancii Nationale, nu la cursul bancii, evident defavorabil. E posibil sa ceara si clientii romani asa ceva, daca nu in Parlament, macar in instanta?

    R: Nu recomand astfel de litigii in prezent.

    – Cum se face ca instantele dau solutii opuse pentru aceleasi clauze din contractele de credit ale aceleiasi banci? Depinde in vreun fel asta de clienti, sau e vorba mai mult de noroc?

    R: Din fericire am finalizat cu succes, in mod definitiv fiecare dosar in care am asigurat reprezentare, indiferent de banca parata. Am aflat din presa si din informatiile furnizate de instante pe http://portal.just.ro/SitePages/acasa.aspx, ca exista o practica neunitara cand sunt parate anumite banci.

    Clientii care au pierdut definitiv, daca sunt nemultumiti, trebuie sa sesizeze CSM-ul cu un memoriu, daca considera ca magistratii in procesul de deliberare si pronuntare a solutiei, prin exercitarea functiei cu rea-credinta sau grava neglijenta au interpretat si aplicat gresit legislatia in cauza.

    Pentru mentinerea si chiar cresterea increderii cetateanului roman in actul de justitie cred ca se impune ca Tribunalele nationale si Curtile de Apel sa sa aiba o practica unitara in orice fel de litigii, avand ca unic reper legislatia aplicabila, Jurisprudenta ICCJ si cea a CJUE.

    – Ne-ati putea da o lista scurta cu comisioanele declarate cel mai des abuzive de instante?

    R: comisionul de acordare credit, de administrare si de risc.

    – Aveti dosare in diverse orase din tara. Exista diferente de abordare intre clientii din diverse regiuni, sau intre cei din Bucuresti si cei din alte orase? Dar intre judecatori?

    R: Se impune ca avocatul sa cunoasca practica instantei unde se va finaliza definitiv dosarul si sa adapteze cererea de chemare in judecata astfel incat sa obtina o solutie favorabila clientului.

    – Sunteti si presedintele unui ONG de profil. Exista disponibilitate din partea romanilor pentru a se asocia cand vine vorba de probleme comune, sau majoritatea prefera sa se rezume la a si le rezolva singuri?

    R: Cetateanul roman apeleaza la un ONG daca are incredere in rezultatele acestuia si daca i se faciliteaza accesul. Cert este ca devine tot mai implicat in societate si incepe sa-si cunoasca drepturile fiind interesat sa se asocieze cu oricine corespunde exigentelor sale, pentru solutionarea problemelor cu care se confrunta. Prin ONG inregistram dosare individuale in instanta, astfel nu se impune o asociere a consumatorilor supusi abuzului.

    Acest articol este proprietatea Pagina de Bănci și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

    Related Posts

    9 Responses to Ce face diferența între succes și eșec într-un proces cu o bancă? Interviu Anamaria Stan

    1. EU am inceput un processo de recuperare cu BCR , azi a costo a 2 a infatisare , la bici una din cele 2 infatisari judecatoarea nu a luat in considerare cererea avocatului MEU de expertiza contabila ,iar acum astept sentita . Este ceva normal si legal ?

    2. Franqois spune:

      Daca am o Hotarare definitiva prin care se constata caracterul abuziv al unor clauze dintr-un contract de credit, pot sa deschid o noua actiune prin care sa solicit eliminarea acestor clauze?Multumesc.

    3. Adriana spune:

      Am avut si eu un credit de nevoi persoanale la BCR luat 2008.Mi-au acceptat eliminarea comisionului de administrare dupa ce am reclamat la OPC. In schimb am platit comision de risc pe toata perioada iar un an in care am cerut reducerea ratei ca urmare a reducerii salariilor cu 25 % am platit doar dobanzi si comisioane. L-am achitat anticipat in 2013 si evident am platit si comisionul pentru achitare anticipata pentru ca era credit cu dobanda fixa. Daca mai exista o sansa de recuperare a acestor sume as dori sa-mi comunicati pe e-mail cum sa iau legatura cu d-na avocat si costul initierii unui proces pe acesta speta.

    4. Bravo Anamaria! Sa Speram ca si instanta de Recurs va avea aceasi parere, si sentinta se mentine pana la capat.
      Deci sa intelegem ca creditele de consum de pana la 20.000 EUR ar putea fi lasate fara dobanda
      Ar fi o intrebare interesanta de abordat aici, cum multi client au semnat astfel de contracte si pe la mijlocul sau a doua parte a anului 2008.
      Deoarece aceasta decizie se bazeaza probabil pe Legea 289/2004, care la randul ei este transpunerea in legislatia interna a Dir 87/102/CEE, oare aceasi teorie se poate extinde si pe creditele de consum pana la limita de 75.000 EUR, care sunt acordate dupa data de 23 aprilie 2008,. data intrarii in vigoare a Dir 2008/48/CE, directiva care de fapt abroga Dir 87?

      Pentru a vedea situatia litigiilor OTP pe clauze abuzive din Romania, va asteptam pe site-ul nostru
      http://www.clauzeabuziveotp.com/
      Decizii definitive, irevocabile OTP:
      https://www.scribd.com/antiotp7grupul
      #clauzeabuziveotp

    5. adi spune:

      as vrea sa stiu daca mrr sau comisionul pentru rezervele minime obligatorii poate fi recuperat INTEGRAL in instanta. din cate stiu eu, este un cost al bancii pentru sumele provizionate la bnr si nu ar trebui taxati clientii pentru asta. eu am platit acest comision pana prin 2009, cred, apoi a fost scos. intrebarea mea este daca pot primi inapoi sumele platite pana in 2009? (e vorba de peste 2 mii de euro).

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Scroll to top