• 4,6656

  • 3,9462

  • 4,0129

  • 165,6222

  • vangroningenDeputatul PSD Ana Birchall a postat, pe contul său de Facebook, răspunsul (scrisoarea în facsimil, la finalul articolului) primit de la CEO-ul Raiffeisen Bank și președintele Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR), Steven van Groningen, la solicitarea pe care i-a adresat-o în calitate de raportor al Comisiei de Buget-Finanțe din Camera Deputaților cu privire la „măsurile luate de instituțiile bancare pentru împărțirea poverii fiscale în cazul creditelor neperformante” (sic!).

    Van Gronigen afirmă că Raiffeisen Bank a luat „numeroase măsuri pentru a veni în întâmpinarea persoanelor cu dificultăți de plată a ratelor” la creditele în franci elvețieni (CHF). Șeful Raiffeisen mai spune și că banca pe care o conduce „continuă să depună eforturi pentru identificarea unor măsuri optime, care să răspundă solicitărilor punctuale din partea clienților și care să țină cont atât de istoricul de plată, cât și de situația concretă, de la caz la caz”.

    Ceea ce nu spune șeful CPBR este în ce fel și-a dublat valoarea francul elvețian diferit de la un client la altul. Și nici dacă, de exemplu, cursul franc/leu a evoluat diferit pentru clienții fără nicio întârziere, de exemplu, față de cei care au rămas șomeri atunci când criza, provocată tot de bancheri, chiar dacă nu de la noi din țară, a lovit România.

    Ceea ce ne spune, însă, direct, este că – așa cum știam deja de la conferința de presă susținută de Asociația Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) și președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Marius Dunca – Raiffeisen Bank refuză cu obstinație să ofere soluții colective, preferând să discute cu fiecare client în parte. Putem să ne întrebăm de ce? Și dacă nu cumva a învățat vorba românească ce spune că „în unire stă puterea”, așa că preferă să aplice dictonul latin „divide et impera”?

    Steven van Groningen mai spune, în scrisoarea către Ana Birchall, că a redus dobânda la creditele în CHF „cu cinci luni înainte”, pe 23 ianuarie. Mai precis, înainte, dar de fapt după o săptămână de la explozia cursului francului pe toate piețele…

    Despre această măsură, șeful Raiffeisen spune că a determinat reduceri ale ratelor de 5-10% pentru clienți (precizie de bancher, nimic de zis) și a provocat băncii pierderi de 700.000 de euro. Poate acesta e motivul pentru care a trecut la terapia de șoc – creșterea dobânzilor la creditele acordate și scăderea până la ridicol a câștigurilor la depozite, plus eliminarea unor produse.

    Încă din 2009, clienții cu credite în valută au la dispoziție „șapte metode de restructurare, precum și combinații între aceste metode de bază”, mai spune van Groningen. Precizia în exprimare rămâne remarcabilă, însă orice referire la felul în care aceste metode de restructurare reduc sau cresc povara clientului – de exemplu dacă nu cumva împrumutatul are de plătit tot cât înainte, poate chiar mai mult, dar se prelungește durata contractului, pentru micșorarea ratei.

    Iar din 2012, Raiffeisen oferă și soluții de conversie „individualizate”. Iarăși nicio precizare – se oferă sau nu vreun discount? Pentru că, să ne amintim, întrebarea viza măsurile de împărțire a poverii între bancă și client, nu felul în care banca poate să-și mărească profitul.

    Urmează cifrele:

    8.031 credite în CHF la 30 iunie 2015 – volum total: 378,9 milioane de euro

    3.702 conturi restructurate – volum total 197,2 milioane de euro

    4.329 conturi nerestructurate – volum total 181,7 milioane de euro

     

    1.707 solicitări de „soluționare” a creditelor în CHF – la 17 iulie, din care:

    – 1.184 solicitări de conversie

    – 523 solicitări de restructurare

     

    412 solicitări soluționate din care:

    – 261 de conversii (cu sau fără vreun discount? nu aflăm din scrisoare…)

    151 restructurări

     

    Pentru 924 de solicitări s-au trimis oferte, alte 195 de oferte au fost respinse de clienți, iar 176 de solicitări au fost respinse de bancă, „prin neîncadrarea în criterii de eligibilitate” (probabil că acestea vor fi „externalizate”).

    Urmează avertizări privitoare la faptul că orice soluție legislativă trebuie să se refere doar la viitor și diverse dorințe de dialog constructiv și neafectare a „climatului investițional”.

    În afară de reducerea dobânzii din ianuarie, nicio explicație cu privire la „împărțirea poverii” între client și bancă. Să nu fi înțeles întrebarea reprezentantul unei bănci care își promova creditele în CHF punând pe primul loc printre avantaje „stabilitatea” francului elvețian?

    Iarăși, vreun cuvânt despre clauzele abuzive descoperite de intanțe în contractele Raiffeisen Bank, precum cele de acordare și administrare? Nu.

    Citește și:

    Raiffeisen, pusă de instanță să restituie comisioanele abuzive cu dobândă

    Comision de administrare Raiffeisen, anulat de instanță

    Judecătoria Tg.Jiu, speţa Mareş-Medar vs. Raiffeisen: De ce trebuie denominat creditul CHF

    PREMIERĂ. Raiffeisen, atacată în instanță de un client executat silit pe tema denominării creditului

    Executare silită anulată. Clientul ar putea scăpa de plata creditului

    DOCUMENT. Senatorii, recrutaţi de Raiffeisen Bank pentru credite preferenţiale

    Raiffeisen Bank: Oferta de credit nu este special creată pentru parlamentari, este oferta generală a băncii

    Scrisoarea:

    raiff 1

    raiff 2

    raiff 3

     

     

    Acest articol este proprietatea Pagina de Bănci și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

    Related Posts

    2 Responses to Cum își face van Groningen imagine. „SOLUȚII INDIVIDUALE”. Povara aprecierii CHF nu se împarte, ci se „restructurează”

    1. […] banca mai câștigă ceva timp, având în vedere co Raiffeisen este, precum BCR și alte bănci, în plin proces de convingere a clienților să renunțe la acțiunile în justiție în schimbul unor reduceri de […]

    2. George spune:

      N-ai ce comenta… Un contabil mai fitos si atat! Nu intelege spiritul noilor tendinte.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

    Scroll to top