• 4,6618

  • 3,8861

  • 3,8986

  • 164,0125

  • prima-casa-4Programul ”Prima Casă” a fost îndelung lăudat pentru că a reușit să dezmorțească, în mod artificial, piața imobiliară și pe cea a creditelor ipotecare. Ce nu s-a obosit multă lume să ia în calcul până acum este potențialul de bombă cu ceas al programului inițiat de Guvern în 2009.

    Până în luna octombrie, Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM, care administrează garanțiile acordate de stat în acest program, acordase garanții de circa 4,8 miliarde de euro, iar până la finalul anului este de așteptat ca acestea să ajungă în jurul valorii de 5 miliarde de euro. Este o sumă uriașă, echivalentă cu aproximativ 3,5% din Produsul Intern Brut al României pe 2013.

    Unul dintre motivele de laudă ale statului a fost până acum rata foarte mică de neperformanță pentru creditele acordate prin acest program, sub 0,1% la jumătatea acestui an. O situație din care toată lumea pare să câștige. Și băncile, și statul, și împrumutații. Așa păreau să meargă lucrurile însă și înainte de 2008 cu creditele în franci elvețieni și yeni japonezi.

    Creditele acordate prin ”Prima Casă” sunt pe perioade de 25-30 de ani, iar statistica ne arată că într-un interval atât de lung va mai exista cu certitudine cel puțin încă o criză economico-financiară, poate nu de aceleași dimensiuni precum cea din care încă ne chinuim să ieșim, însă suficient de mare încât să genereze probleme la plata ratelor bancare.

    Zeci de mii de case rămase în aer

    O nouă criză, însoțită de creșterea șomajului și deprecierea monedei naționale, i-ar afecta tocmai pe cei care au cumpărat case prin programul Guvernului, micșorându-le considerabil veniturile și făcându-i pe mulți dintre ei să întârzie cu plata ratelor. Având în spate garanția statului, băncile nu vor mai sta pe gânduri la fel de mult ca în 2009-2010, ci vor declara rapid scadența anticipată a creditelor, urmând să își recupereze imediat banii de la stat.

    Ce se va întâmpla cu statul într-o asemenea situație? În primul rând, va avea de plătit o sumă enormă către bănci, din buget, pentru că FNGCIMM nu are resurse de miliarde de euro. Plată care va fi făcută în condiții macroeconomice vitrege, cu un deficit bugetar deja sub presiune și cu nevoia de a lua măsuri anti-recesiune, care la rândul lor presupun deficite bugetare mai mari.

    În al doilea rând, va rămâne cu câteva zeci de mii de case de vânzare, pentru a-și recupera banii plătiți băncilor în contul garanțiilor (până acum au fost acordate peste 126.000 de garanții). Dacă le va vinde rapid va prăbuși piața imobiliară, cu efecte negative și pentru economie, și pentru sumele recuperate. Ca să nu mai vorbim de efectele electorale ale unei executări silite în masă. Dacă nu le va vinde, va rămâne cu o gaură uriașă în buget și cu riscul intrării în incapacitate de plată, sau măcar cu o creștere consistentă a dobânzilor la care se împrumută.

    Viitorul, sacrificat în dauna prezentului

    Ce se va întâmpla cu economia? Ce s-a întâmplat și în 2009, sau chiar mai rău. Imobiliarele și construcțiile vor fi compromise câțiva ani buni, iar taxele și impozitele mai mari, necesare pentru acoperirea deficitului creat de mărinimia statului, vor trage spre o recesiune prelungită o economie aflată oricum într-un context dificil.

    Probabilitatea unui asemenea deznodământ se apropie de 100%, din două motive. Primul, certitudinea că într-o perioadă de 25-30 de ani ne vom mai confrunta cu una sau mai multe crize economice majore. Al doilea, faptul că băncile ar avea de câștigat din lichidarea creditelor și, prin urmare, ar fi interesate să le declare scadente anticipat cât mai rapid posibil, mai ales într-o perioadă proastă pentru economie.

    Nu ne mai rămâne decât să ne luăm popcorn-ul și să ne uităm la desfășurarea evenimentelor. S-ar putea să vedem statul înscriindu-se cot la cot cu propriii cetățeni în procesele colective pe clauze abuzive împotriva băncilor, pentru a mai recupera ceva din pagubă. Mai rău însă, ne-am putea vedea copiii devenind generație de sacrificiu pentru a alimenta profiturile de acum ale băncilor și relația bună a acestora cu politicienii mioritici.

    Acest articol este proprietatea Pagina de Bănci și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

    Related Posts

    3 Responses to Prima Casă, bombă cu ceas pentru economie. Pe cine va răni când va exploda

    1. […] în cazul unei noi prăbușiri a pieței imobiliare, similară cu cea începută în anul 2008, ar putea duce la dezechilibre majore pentru bugetul de stat și, într-un caz extrem, chiar la intrarea în incapacitate de […]

    2. harris spune:

      Precizare importanta, daca cursul va creste cu 3-4 % rata este posibil sa creasca chiar si cu 80% deoarece Robor este extrem de sensibil la variatia de curs. Riscul valutar mult trambitat este mult mai mic decat riscul dat de Robor. Exista data concrete in 2014 cand Robor a crescut cu 80% in mai putin de o luna. Sunt date BNR. Si peste toate astea se suprapune mentalitatea celor care au luat credit peima casa : Cat timp rata este mai mica decat chiria o sa platesc , cand rata nu mai este r”rentabila” denunt contractul si sa plateasca statul in locul meu.

    3. harris spune:

      este cel mai toxic produs pentru economie. Cat de curand vom asista la executia garantiilor .In afara de cele prezentate mai sus, acest program nu a facut decat sa distorsioneze piata imobiliara in favoarea bancilor si a „dezvoltatorilor” imobiliari (samsari). Preturile sunt la nivelul din 2007 daca ne raportma la pretul in lei ( ex. 80.000 euro la 4.44 lei/euro inseamna 355.200 lei in 2014, adica 111.000 euro la un curs mediu de 3.2 lei/euro)

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Scroll to top